Reviews

Οι Stringless στην Ικαρία: Και οι 6 ήταν υπέροχες!

Παρουσίαση: ikariamag.gr – 15/07/2012 – 11:37

Οι Stringless τελικά μας ξεγέλασαν. Μπορεί να τραγουδούν χωρίς μουσικά όργανα αλλά οι φωνητικές τους χορδές είναι αρκετές για να δημιουργήσουν ένα διαφορετικό πολυφωνικό σχήμα αξιώσεων. Η Βασιλική, η Αλεξία, η Κατερίνα, η Αλμπένα, η Έλσα και η Ελένη είναι ταλαντούχες και διαβασμένες, ενώ δεν τους λείπει η διάθεση για πειραματισμό και παιχνίδι. Συνομιλούν και αστειεύονται, λεκτικά και μουσικά, έχουν φρεσκάδα και χιούμορ αλλά κυρίως έχουν καλές φωνές που κάνουν τα πάντα. Μας είπαν παραδοσιακά τραγούδια από τον Πόντο, τη Θράκη, τη Μακεδονία και την Ήπειρο, ενώ έκαναν ένα πέρασμα από τον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής. Πρόσθεσαν ένα ρεμπέτικο, ένα παραδοσιακό της Αφρικής και άλλα πολλά. Λίγο πριν τελειώσει η βραδιά τους τραγούδησαν την Αμπελοκουτσούρα.

 

Πολλούς αιώνες πριν, οι ιερείς εναντιώθηκαν στα μουσικά όργανα και θεώρησαν τη φωνή ως το πιο κατάλληλο μέσο για να υμνήσουν το θεό και αυτό δημιούργησε τα στοιχεία της πολυφωνίας. Ήταν η ανάγκη των ανθρώπων να εκλεπτυνθεί η ταυτοφωνία και να περάσει το χορωδιακό έργο, αλλά και το τραγούδι, αργότερα, σε διαφορετικά επίπεδα. Έπρεπε η κάθε φωνή να έχει ένα διακριτό ρόλο όπως και τα όργανα σε μια ορχήστρα, αν υπήρχαν.

 

Stringless λοιπόν, φωνές πολύγλωσσες και πολύτροπες. Φωνές τόσο εκφραστικές ώστε μπορούσαμε να ντύσουμε το τραγούδι τους με τις υπόλοιπες εικόνες που έλειπαν. Από την καρδιά των Βαλκανίων ως την καρδιά της Μεσογείου. Καθεμιά τους εκφράζει μια διαφορετική «ανάγνωση» του τραγουδιού, πάνω ή κάτω, μπροστά ή πίσω. Σαν τα πουλιά που ταξιδεύουν σε σμήνος ακολουθώντας το καθένα τη δική του παράλληλη τροχιά.

 

ikariamag.gr|η Ικαρία…αλλιώς!

Οι Stringless μας κάνανε…αρνάκια

κριτική Ιωάννα Λούτσια

Τελευταία νύχτα του Αυγούστου, τελευταία νύχτα του καλοκαιριού, νύχτα με Πανσέληνο και τα μουσεία μας γεμάτα! Συγκινήθηκα. Πρώτη φορά τόσα χρόνια είδα να δημιουργείται το αδιαχώρητο στο Βυζαντινό και το Αρχαιολογικό μουσείο. Παιδάκια, μπαλόνια, κόσμος που πηγαινοέρχεται απολαμβάνοντας τη βραδινή του βόλτα, νεαροί που χορεύουν free style…

Μέσα στο αίθριο του Αρχαιολογικού μουσείου δεν μπορούσες να πάρεις ανάσα από τον πολύ κόσμο που είχε συγκεντρωθεί για ν’ ακούσει το 6μελές φωνητικό σύνολο “Stringless” (Βασιλική Αλεξίου, Albena Kutova, Κατερίνα Μαυροφρύδου, Έλσα Μουρατίδου, Eljona Eleni Sinjari, Αλεξία Χρυσομάλλη). Οι “Stringless” με μόνο μέσο τη φωνή τους μας μετέφεραν τραγούδια από κάθε άκρη της γης κι από κάθε είδος. Ξεκίνησαν με Wagner – πραγματικά εντυπωσιακό- και στη συνέχεια ακολούθησαν από τραγούδια ρετρό, ρεμπέτικα και κέλτικα ως ουγγρικά τραγούδια γάμου. Μεγάλη έκπληξη ήταν, επίσης, τα ποντιακά τραγούδια, τα οποία μετασχημάτισαν οι ίδιες σε πολυφωνικά, αφού δεν είναι από τη φύση τους.

Ο κόσμος που πήγε εκεί, πήγε ν’ ακούσει κάτι το διαφορετικό και το άκουσε. Ίσως και να κουράστηκε μετά από λίγη ώρα, βέβαια, καθώς δεν είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοια ακούσματα. Κάποιες κοπέλες από το κοινό συνόδευαν ρυθμικά με τα χέρια τους, ενώ η τυχαία πτώση ποτηριών προκάλεσε έναν απόλυτα εναρμονισμένο – με τις φωνές- ήχο όταν ήρθε ο σερβιτόρος για να σκουπίσει. Το μόνο που δεν μ’ άρεσε ήταν η στάση μερικών απέναντι στις σαρκοφάγους και στις λίθους που είναι στο χώρο. Κάθονταν πάνω, τα άγγιζαν, ακουμπούσαν αντικείμενα.. Δεν είναι έπιπλα του ΙΚΕΑ.

Θα τελειώσω με μια όμορφη εικόνα. Δίπλα στη σκηνή καθισμένα 4-5 παιδάκια παίζανε ακούγοντας την μουσική, που στιγμές στιγμές τα παρέσερνε κι άρχιζαν να χτυπάνε παλαμάκια, ενώ πλάι τους ένας ρεμβάζων σκύλος κουνούσε την ουρά του με ευχαρίστηση.

Αυτά είναι!

Ομορφιά!

Ιωάννα Λούτσια

Θαυμάσαμε τις STRINGLESS | “Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ” στο KREMLINO GALLERY BAR

By Κωνσταντίνα Κούτσικου / Με τα ματια του θεατη / Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 2019 12:43

Tι κάνουν αυτές οι στρίνγκλες… Πας Κυριακάτικο να πιείς ένα ποτήρι κρασί στο Κρεμλίνο, λες θα δω ακόμη ένα σχήμα και 5αδα μάλιστα! 5 γυναίκες και συνεννοούνται;; Αποκλείεται… Και βγαίνουν 5 γυναίκες. Ναι μεν, με ένα πολύ ιδιαίτερο στυλ στο  ντύσιμό τους και μάλιστα αρμονικά δεμένο, και σκέφτεσαι, μα που είναι τα μουσικά όργανα; Και δεν τα βλέπεις πουθενά και, ναι, όντως δεν υπάρχουν. Και εκεί που μένεις με το στόμα ανοιχτό, είναι όταν ακούς να τραγουδάνε και ξαφνικά σε καθηλώνουν. Ακούς όλα τα όργανα με πληρότητα και νομίζεις ότι η μπάντα είναι κάπου εκεί πίσω και δεν φαίνεται. Λες, δε μπορεί…

Εκπληκτικές, ξεχωριστές, συμπαγείς, ερωτεύσιμες, παιχνιδιάρες, ευφυείς, πρωταγωνίστριες…

Ακούς διασκευές από όλες τις δεκαετίες και παραδοσιακά τραγούδια από τα Βαλκάνια, την Ήπειρο, τον Πόντο, τη Μακεδονία, τη νεότερη αστική μουσική της Σμύρνης, τα ρετρό του ’30 και τα ρεμπέτικα.

Δείχνουν κάθε έκφανση και ακτίνα του τι θα πει να είσαι γυναίκα. Και ναι, μπορεί μια γυναίκα να συνδυάσει την στρίγκλα μέσα της με την γνήσια έκφραση της θηλυκής ύπαρξης, της θηλυκής αρχής, όπως λένε όλοι οι σοφοί πνευματικοί δάσκαλοι. Μπορεί να παίξει και να διεκδικήσει, μπορεί να είναι αξιοπρεπής κι από την άλλη να είναι σαγηνευτική, να είναι σοβαροφανής και ταυτόχρονα παιδί. Να συνδυάσει όλες αυτές τις αντιθέσεις, όχι μόνο μαζί, αλλά και ταυτόχρονα..

Είχα την τύχη να παρευρεθώ στο Κρεμλίνο σε μία από τις 4 εμφανίσεις που κάνουν, μέχρι μέσα  Μαρτίου, και ήμουν παρούσα την ημέρα που έκανε ο κ. Γιάννης Ζουγανέλης την εμφάνισή του. ‘Όμως, είχα και την τύχη να κάνω μία τηλεφωνική συνέντευξη με μία από τις πέντε κυρίες, την κα Έλσα Μουρατίδου, και μας μίλησε, όχι μόνο για τις εμφανίσεις τους, αλλά και για την πρώτη τους δισκογραφική δουλειά, και μας εξήγησε πώς ξεκίνησαν οι  «Stringless», που είναι και συμπατριώτισσές μου, και πως το όνομα κάνει ένα λογοπαίγνιο με διττή ανάγνωση, μία στα αγγλικά με την έννοια «without strings» (χωρίς έγχορδα) και μία στα ελληνικά, «στρίγγλες», τα μυθικά πλάσματα της ελληνικής παράδοσης, που ενέχουν τη διττή έννοια της μάγισσας.

Τώρα ξέρετε γιατί τις ερωτεύτηκα. Η γυναίκα είναι πλάσμα μυστήριο…

Εμφανίστηκαν 10/02, μαζί με Γιάννη Ζουγανέλη, 17/02  με Χριστίνα Μαξούρη και συνεχίζουν 24/02, μαζί με Αργύρη Μπακιρτζή και 03/03, μαζί με Φωτεινή Βελεσιώτου στο Κρεμλίνο! Περισσότερα εδώ.

Κωνσταντίνα Κούτσικου, Φεβρουάριος 2019